Home Italy Revisited Bookshelf Plays About Mary Melfi Contact Us
in
X Italian Rice and Polenta Dishes
Polenta con i Finferli
Polenta con i Finferli/ Polenta with mushrooms
Originated from: Molise, Italy
Occasion: Any time
Contributed by: Maria Rosa (Original source: La cucina regionale Italiana del 2008)

Printer Friendly Version

Ingredients

400 g of corn flour
400 g mushrooms
1 red onion
100 g of bacon
A clove of garlic
2 tablespoons chopped parsley
40 g of corn flakes
5 tablespoons extra virgin olive oil
Salt
Black pepper

Original Italian text
400 g di farina di mais
400 g di finferli
una cipolla rossa
100 g di pancetta tesa
uno spicchio d'aglio
2 cucchia di prezzemolo tritato
40 g di grana a scaglie
5 cucchiai di olio extravergine d'oliva
sale
pepe nero





Directions

1) Add the salt and oil to the water, pour in the flour while stirring with a whisk to prevent lumps. Cook the polenta over medium heat for at least 50 minutes, stirring constantly.

2) Cut the base of earthy mushrooms, wash them quickly in cold water, drain, pat dry with paper towels, cut in half and leave the bigger whole than smaller ones. Peel the garlic and onion, chop fine and fry in a pan with 4 tablespoons of oil and the diced bacon until they are golden. Add the mushrooms, a pinch of salt, a generous grinding of pepper, cover, reduce heat and simmer for 20 minutes, stirring often. Turn off and stir in the parsley.

3) When the polenta is ready divide it into 4 plates, place the mushrooms in the middle with their bottom and sprinkle with Parmesan cheese. Serve immediately.



Original Italian text:

1) portate al limite dell'ebolizione 2 litri di acqua, unite una presa di sale grosso e un cuciaio di olio e versate a pioggia la farina mescolando contemporaneamente con una frusta per evitare che si formino grumi. Cuocete la polenta, su fiamma media, per almeno 50 minuti, mescolando in continuazione.

2) Tagliate la base terrosa dei funghi, lavateli rapidamente in acqua fredda, sgocciolateli, asciugateli con carta assorbente, tagliate a meta i piu grossi e lasciate interi quelli piccoli. Sbucciate lo spicchio d'aglio e la cipolla, tritateli fini e fateli soffriggere in una casseruola con 4 cucchiai di olio e la pancetta tagliata a dadini fino a quando saranno dorati. Unite i funghi, una presa di sale, una generosa macinata di pepe, coprite, abbassate la fiamma e cuocete per 20 minuti mescolando spesso. Spegnete e incorporate il prezzemolo.

3) Quando la polenta e pronta suddividetela in 4 piatti, mettete al centro i funghi con il loro fondo e cospargete con le scaglie di grana servite mmediatamente.


Notes

This recipe appeared in a number of Italian cooking sites. Photo: Mary Melfi.

Back to main list